Konsten att dissa sig själv

Inget om resor, men ändå …

Språkrådet har på sin nyordslista lagt till ”Ogooglebar” med definitionen ”som inte går att hitta på webben med en sökmotor”. Detta har fått Google att gå i taket. Inte, som man kanske kan tro, för att man använt ordet Google utan för att man tycker att det tydligt ska framgå att man menar ”just sökmotorn Google”.

Låt oss ta det igen. Vi har ett ord som betyder att man inte kan söka upp detta ord på webben. Sedan har vi ett företag som verkligen vill understryka att det är just deras söktjänst, och ingen annan, som står för den misslyckade sökningen.

Förlåt, Google, att jag säger det … men är ni helt dumma i huvudet? Uppenbarligen, så låt oss gå med på ert krav. Mitt råd till Språkrådet blir därför att ändra definitionen till ”som inte går att hitta på webben med Google, men som kan hittas med hjälp av andra sökmotorer.”

Det ska till en bra korkad affärsjätte för att använda sina dyra jurister för att framhålla det egna varumärkets brister i förhållande till andra.

Läs mer på SvD och här..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.