Göteborgsvarvet 6-10 kilometer
Km 6
När du passerar sex-kilometersskylten så har du passerat Älvsborgsbron, som i år (2019) fyller 53 år. Bron invigdes 1966 av Olof Palme, som var dåvarande kommunikationsminister. Totallängden är 900 meter och spannet 417 meter. Det är, kort sagt, en stor bro, inte så upphetsande i sig, men med fantastisk utsikt.
Så här ser vajrarna på Älvsborgsbron ut … men de håller nog …
Om man tittar åt vänster medan man passerar över bron så ser man, knappt, Nya Älvsborgs fästning. Ostindiefararen skeppet Götheborg förliste 1745 utanför Älvsborgs fästning, med 900 meter kvar till ankarplatsen. Ser du ingen fästning så titta åt vänster ändå, för skärgården syns bortanför inloppet. En riktigt klar dag så ser man bort till Vinga … och en riktigt dålig dag så ser man ingenting alls – Göteborgs dimma har den kvaliteten.
Nya Älvsborgs fästning kan skymtas strax bakom, till vänster, om kranarna.
Älvsborgsbron figurerar också i Göteborgsvitsar (dessa går tyvärr inte att komma ifrån):
”Va é klockan?”
”Älvsborgsbron.”
”Va?”
”Ja, lite över älva.”
Och lite över älva är 45 meter (om vi pratar segelfri höjd).
Om du är förvånad över att luften här stinker av råolja, trots att högra sidan av bron har så mycket pittoresk miljö, så beror det på att vänstra sidan av bron har så mycket petrokemisk miljö. Oljecisterner ligger som ett pärlband här och glimmar i solen.
Km 7
Väl nere vid älven hamnar man på Karl IX:s väg. Den heter så till minne av stadens första grundare, för Göteborg har funnits i flera skepnader: Nya Lödöse, Älvsborgs stad, Göteborg 1 och Göteborg 2.
Det första Göteborg grundade Karl IX och det kan tyckas lite märkligt att när man vill hedra honom med en väg väljer en liten blindtarm till väg, i skuggan av bron och gamla varv. Anledningen är att det var just här som första försöket att skapa Göteborg togs 1603. Men bara 8 år senare, 1611, kom danskarna och gjorde det som danskar gör: De brände ner staden.
Nere vid älven ser man resterna av det gamla färjelägret, som inte hade en chans att överleva när väl Älvsborgsbron var på plats. Men ruinerna av det är kvar, tack och lov, för inget vittrar så marint som rost.
Rostande färjeläger med Klippan i bakgrunden.
Knappt hinner man reflektera över att man springer på gamle kungens väg förrän den övergår i Salterigatan, till minne av sillsalteriet som låg här. Faktum är att man saltat sill lite varstans de senaste tre kilometrarna, i Klippan och Majorna. Och kokat tran. Man kan väl tryggt påstå att under stora delar av 1700-talet så stank denna del ganska rejält, även med 1700-talets mått. Och nu luktar det som sagt olja, men denna air försvinner medan du springer vidare längs med Norra Älvstranden.
Km 8
Eriksbergskranen är svår att missa, för den är stor och orange och ur funktion, men står kvar som en påminnelse om Göteborgs varvsepok. Ni ser den på de två sista fotona i detta inlägg – faktum är att det var svårt att fota utan att få med den jäkla kranen. Eriksbergsvarvet byggde skepp från 1850 till 1979. Sedan kom man igång igen 1995 då bygget av en replik av Ostindiefararen Götheborg (som grundstötte och sjönk 1745) påbörjades. Sjösättningen skedde i juni 2003 med kungen och drottningen och prins Carl Philip och tusentals människor och det var sol och varmt och alla var glada. Skeppet var i och för sig inte helt klart förrän 2005, men så kan det vara. Götheborg har bland annat seglat till Kina och tillbaka utan att gå på grund, vilket får ses som en positiv utveckling jämfört med originalet. Hon ligger för tillfället vid pir 4 här i Eriksberg och är väl värd ett besök, för den som bestämmer sig för att bryta loppet här.
Götheborg i Göteborg
Km 9
Utan Göta Älv hade det inte funnits något Lödöse eller Nya Lödöse eller gamla Göteborg eller nuvarande Göteborg, vilket är ganska styvt gjort av ett vattendrag som är bara drygt 9 mil lång. Göta Älvs betydelse kan nog inte överskattas. Älven var under många år Sveriges enda förbindelse med havet, mycket på grund av att Gustav Vasa slarvade bort Bohuslän till Danskarna 1532. Helt i onödan får man väl säga. Men efter freden i Brömsebro började ordningen återställas. Då hade Gustav II Adolf redan kommit på den listiga idén att undkomma stads-brännardanskar genom att grunda ett nytt Göteborg på andra sidan älven, i sankmark och genom att befästa området så mycket att det gränsade till det maniska. Men det fungerade, för inte ens danskarna på sitt allra mest pyromaniska humör lyckades bränna ner staden igen.
Km 10
I stort sett hela vägen från Älvsborgsbron till Göta Älvbron har varit belamrade med varv. Vi har som sagt passerat Eriksbergvarvet.
10-kilometerskylten passeras på Lindholmen, vars varv lades ner 1974, och lite längre fram passerar man Götaverken. Götaverken var det varv som klamrade sig fast längst, som sista levande rest från fornstora varvsdagar. Så var det i alla fall till 2015, då även detta sista varv lades ner. Det som istället växer upp på Norra Älvstranden är bostäder och kontor, men det enda varv som kommer att finnas kvar är det du springer just nu. Ja, om du inte fattat det ännu så anspelar loppet Göteborgsvarvet på Göteborgs alla skeppsvarv och att det är ett varv runt Göteborg. Det är en ordvits. Det med. Vi är ju trots allt i Göteborg … det var kanske vitsandet och inte sumpmarken och befästningarna som till slut fick danskarna att ge upp.
———–
Kilometer 11-15 finns här.
Återpublicerat inlägg från 2014
En reaktion på ”2,1 mil sight-seeing – Del 2: 6-10 km”